Porady

Gwiazdki hotelowe – od czego zależy ich przyznawanie oraz o czym świadczą

Gwiazdki hotelowe - od czego zależy ich przyznawanie oraz o czym świadczą

Kiedy zastanawiamy się nad wyborem hotelu na wakacyjny bądź weekendowy wyjazd, bierzemy pod uwagę kilka parametrów. Bardzo istotna jest dogodna dla nas lokalizacja obiektu. Z pewnością przy wyborze hotelu liczy się standard i udogodnienia, jakimi obiekt dysponuje. Informuje nas o tym liczba gwiazdek hotelowych.

Jakie kryteria powinien spełniać hotel

Nie istnieje żadna norma ogólnoświatowa, według której przyznawane są gwiazdki hotelowe. Każdy kraj ma inne zasady, a w niektórych z państw nie ma takiego rodzaju klasyfikacji hoteli. Przykładem jest Skandynawia. Hotele w różnych krajach z taką samą liczbą gwiazdek mogą różnić się diametralnie standardem. W 2009 roku większość krajów europejskich dołączyło do Hotelstars Union w celu stworzenia jednakowej klasyfikacji, jednak wciąż istnieje grupa państw, w których ocena hotelu jest kwestią indywidualną, na przykład Francja, Wielka Brytania czy Niemcy.

Najczęściej obowiązuje 5-stopniowa skala ocen hoteli. Wyjątkowym przypadkiem są Burij Al Arab w Dubaju czy Emirates Palace w Abu Zabi, które mają 7*.

Zasady kategoryzacji hoteli w Polsce są zawarte w ustawie o usługach turystycznych, a także w powiązanych z nimi rozporządzeniach.

Określają one dokładnie kilka kategorii, takich jak wielkość pokoi, niezbędne wyposażenie sypialni i łazienek, usługi gastronomiczne, usługi recepcyjne oraz usługi uzupełniające. Ważne są też instalacje i urządzenia, w które wyposażony jest obiekt. Za przyznawanie gwiazdek odpowiedzialni są marszałkowie województw. Powołane przez nich komisje składają się z przedstawicieli Sanepidu, Straży Pożarnej oraz specjalistów z branży hotelarskiej. Komisja ta bierze pod uwagę, oprócz wyposażenia poszczególnych części hotelu, również wystrój wnętrz, otoczenie hotelu, odpowiednie oświetlenie oraz wymogi związane z bezpieczeństwem gości.

Wielkość pokoi w zależności od kategorii hotelu

Powierzchnia mieszkalna pokoju może być uzależniona od liczby osób, dla której jest przeznaczony oraz od standardu hotelu. Bierzemy pod uwagę metraż bez balkonu, łazienki i przedpokoju. W hotelach 5* minimum stanowi 18 m. W 4* i 3* odpowiednio 16 i 14 metrów. Istotnym wymogiem dla apartamentów w obiektach 4* i 5* jest posiadanie salonu o minimalnej powierzchni 25 m2. Pobyt w luksusowym hotelu o takich powierzchniach mieszkalnych pozwoli na wygodę i dużą swobodę.

Hotele posiadające powyżej 50 pokoi, bez względu na kategorię, powinny dysponować co najmniej jednym pokojem przystosowanym dla osób niepełnosprawnych. W częściach publicznych, takich jak winda, recepcja czy wc, hotel musi być przystosowany dla gości poruszających się na wózkach inwalidzkich.

Podstawowe wyposażenie pokoi w zależności od kategorii hotelu

Wymagania w hotelach 4* i 5* obejmują konieczność występowania w pokoju minibaru przeznaczonego na użytek gości. Ich zawartość nie jest dokładnie sprecyzowana i pozostaje w gestii danego hotelu. W hotelach tych kategorii na wyposażeniu pokoju obowiązkowy jest sejf.

W pokojach hotelowych 3* do 5* obowiązkowy jest zestaw do czyszczenia ubrań, niekiedy deska do prasowania i żelazko, telewizor, dostęp do internetu, telefon, łatwy dostęp do co najmniej jednego gniazdka elektrycznego. W oknach pokoju powinny być zawieszone firanki lub rolety, a także zasłony zaciemniające pomieszczenie.

W hotelach 4* i 5* obowiązkiem jest zagwarantowanie gościom sprzedaży gorących napojów przez całą dobę. W hotelach o niższych kategoriach na wyposażeniu pokoju najczęściej znajduje się czajnik i zestaw kubków.

Obowiązkowe standardy łazienek hotelowych

Łazienki w hotelach każdej kategorii wyposażone są w mydło toaletowe w kostce lub płynie. Coraz częściej znajdziemy tam również suszarkę do włosów. Co do wanny czy prysznica istnieje całkowita dowolność. Hotele 5* najczęściej stosują jedno i drugie rozwiązanie równocześnie. Wybierając hotele o najwyższej liczbie gwiazdek, mamy do dyspozycji w łazience szlafrok, kapcie, zestaw kosmetyków do kąpieli, szczoteczkę i pastę do zębów. W łazienkach hoteli premium zwykle znajdziemy dodatkowo mini zestawy manicure czy płyny do ust.

Usługi gastronomiczne i recepcyjne

Hotele 2*-5* powinny posiadać co najmniej bar lub kawiarnię. Obiekty powyżej 3 * powinny mieć restaurację i świadczyć usługi podawania śniadań. Usługa room service, czyli podawanie posiłków do pokoju obowiązuje przez co najmniej 18 h na dobę.

Czynna przez całą dobę recepcja jest standardem w hotelach mających co najmniej 3*. Przechowywanie bagażu, po zwolnieniu i przed zajęciem pokoju, jest możliwe we wszystkich kategoriach hoteli.

Dodatkowe usługi hotelowe

Usługi uzupełniające dotyczą przede wszystkim hoteli 4* i 5*. Wymagane są co najmniej dwa rodzaje usług rekreacyjnych, takich jak basen, sauna, siłownia, solarium. Hotele najwyższej kategorii często dysponują doskonale rozwiniętym kompleksem SPA & Wellness z bogatą gamą profesjonalnych zabiegów. W obiektach tych wymagane są wielofunkcyjne sale (eventowe, konferencyjne, szkoleniowe). Usługi prania, prasowania i czyszczenia odzieży są obowiązkowe. Sprzątanie pokoi oraz wymiana pościeli i ręczników odbywa się codziennie lub na życzenie gości.

Wystrój wnętrz tych hoteli jest luksusowy i elegancki. Designersko urządzone pomieszczenia są wygodne i niezwykle gustowne. Często dostępna jest usługa konsjerża, to znaczy osobistego asystenta hotelowego gościa. Może on służyć radą, co ciekawego można zobaczyć w okolicy, zarezerwuje stolik w znakomitej restauracji oraz służy pomocą w załatwianiu przeróżnych spraw ważnych dla gościa. Hotele 5* zazwyczaj mogą poszczycić się znakomitą lokalizacją będącą dodatkowym atutem.

Krótka charakterystyka hoteli

Hotele z 1* o bardzo skromnym, podstawowym standardzie i niskiej cenie przeznaczone są dla mniej wymagających gości. Obiekty 2* dysponują funkcjonalnymi pokojami średniej klasy. 3* to już dobre hotele średniej klasy, z większymi pokojami, prywatnymi łazienkami i restauracją dobrej klasy.

Bardzo komfortowe hotele o wysokim standardzie usług i zakwaterowania, wyposażone w dodatkowe sale, restauracje na wysokim poziomie oraz co najmniej dwa rodzaje usług rekreacyjnych dla gości, należą do obiektów 4*. 5* luksusowe hotele charakteryzuje bardzo wysoki standard. Są w stanie zaspokoić wymagania najbardziej wymagających gości

Similar Posts